Zucchinipaj

Ingredienser 125 g smör 3 dl fullkornsvetemjöl, (180 g) 1-2 msk vatten, kallt Fyllning: 400 g zucchini 3 msk olivolja, (2 msk + 1 msk) 2 krm salt 1 krm svartpeppar, nymald 2 st schalottenlökar 1 st vitlöksklyfta 4 st ägg 2,5 dl mellangrädde 2 dl parmesanost, riven (70 g) 1 dl fontinaost, riven Tillagning 1. Skär kallt smör i kuber. Blanda snabbt samman smör, vetemjöl och vatten till en deg gärna i matberedare. Tryck ut degen i en form med löstagbar botten, 24 cm. Ställ kallt minst 1 timme. 2. Sätt ugnen på 200°. Skär zucchinin längs med i tunna skivor. Hetta upp 2 msk olja i en stekpanna och stek zucchinin i omgångar, salta och peppra. 3. Skala och skiva schalottenlök och vitlök. Fräs löken i 1 msk olivolja 2–3 min. 4. Förgrädda pajskalet ca 12 min. Vispa samman ägg och grädde. Varva zucchini, lök och ost i pajskalet. Häll försiktigt på äggstanningen. 5. Grädda pajen mitt i ugnen ca 30 min. *Fontina är en italiensk hårdost med mycket aromatisk smak

Kommentarer
Postat av: Birgitta

Här mår vi ganska så bra, ska gå o få den årliga influensasprutan, kanske i morgon, så vi slipper bli sjuka.

2012-10-30 @ 08:13:55
URL: http://www.bloggbesokare.se
Postat av: Birgitta

åh så himla fina bilder! bloggbesokare.se

2012-11-03 @ 23:26:52
URL: http://www.bloggbesokare.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0